Om du är en nybörjare filmtillverkare finns det många sätt att skapa surr runt dina skapelser och få människor att prata om ditt arbete. Film- och filmvärlden utvecklas framför våra ögon så det är mycket viktigt att följa de senaste trenderna och bli en del av online-communityn.

Facebook

Facebook har mer än 350 000 000 användare och har visat sig vara ett mycket användbart verktyg för marknadsföring. Det första du ska göra är att skapa din egen “fan-sida” och uppmuntra alla dina vänner och släktingar att “gilla” den. Härifrån kan du posta foton, bilder, videor och länkar och spara information och hype runt din film på en speciell plats. När du har en intresserad person börjar du locka mer uppmärksamhet genom att släppa små klipp från din film eller posta din egen trailer. Håll frågesporter och tävlingar och skicka till och med priser – du vet aldrig vem som kan följa dig.

Twitter

Förhoppningsvis följer de dig tillbaka och du kan dela allt du har kommit. Tweets tar bara några sekunder att skriva, så även om du är mycket upptagen kan du fortfarande informera dina fans om alla de senaste filmnyheterna och evenemangen. Twitter är också ett bra ställe att ställa frågor och ta tips och idéer så logga in online idag och vara på väg till en framgångsrik filmskapande karriär.

Youtube

YouTube är den perfekta platsen att posta intressanta, innovativa och uppfinningsrika videoklipp. Internetsamhället gillar att följa utvecklingen för vissa projekt, så det kan vara en bra idé att hålla en online dagbok. Berätta för människor hur du gör och bygg relationer med din publik.  Om du har trailers eller klipp bakom kulisserna, varför inte också posta dessa online och se om de får många träffar? Du vet aldrig, ditt arbete kan bli viralt.

Skapa en webbplats

Om du verkligen vill marknadsföra filmer är det mycket viktigt att skapa en webbplats. Oroa dig inte om du inte vet var du ska börja eftersom det finns många professionella webbdesigners där ute som är villiga att hjälpa dig. Att ha en egen liten del av Internet innebär att du kan rikta dina fans till en viss webbplats där de kan läsa allt om ditt kreativa arbete och se hur projektet går. Var inte rädd för att be om konstruktiv feedback eftersom det finns massor av intelligenta människor där ute som kan hjälpa dig att bli jättebra.

blogga

Även om du har en webbplats är det att skapa en egen blogg det perfekta sättet att chatta med dina fans på ett mer informellt sätt. Om du vill hyra om hur svårt en viss scen är att fotografera, eller vill gå på rätt spår och prata om andra filmer du har sett så är detta det perfekta stället att göra det. Du bör sträva efter att publicera cirka 3-4 gånger i veckan för att säkerställa att din blogg är effektiv och att få människor intresserade. Lägg till videor och bilder och håll dem levande och interaktiva eftersom ingen vill läsa stora textblock. Låt dina läsare bli produktionshemligheten och kanske be om råd som någon som gillar att ge hjälp.

Om du anser dig själv som nästa Spielberg eller Tarantino, varför inte gå online och se hur klokt marknadsföring av din film kan hjälpa dig att göra det till filmerna?