Filmskapning handlar om att skapa möjligheter. Kreativa människor som ännu inte har lärt sig att översätta sina idéer till språket för pengar talar inte samma språk som de som har en plånbälte. Gör din film. Få uppgraderingen. Helt enkelt bli bekant med filmbudgetens språk. John Gaskin öppnar dörren till ett stängt ämne i filmpengbranschen! Lär dig insidertips från 20 år Pro över 40 filmprojekt över hela världen.

Hellre fri än filmare

Är du, eller vill du, jobba med filmproduktion? Om du vill utöka din karriär inom film hjälper den här artikeln dig att göra det!

Varför finns det inte fler filmregissörer som gör filmer. Masters rekvisita, ljudblandare, kostymhandledare, Key Grips etc. blir en linjetillverkare, tillverkare-för-hyra eller UPM’S? Varför nådde inte fler besättningsmedlemmar avdelningsnivå? Varför söker inte fler filmskolestudenter arbete? Jag är säker på att det finns många orsaker, men ta ett lugnt ögonblick för att verkligen ses. Låt oss se … Detta är inte den mest kompetenta – besättningen försvinner tillräckligt snabbt om de är långsamma och inkompetenta. Filmer av examenstudenter har visat att de är ganska smarta. Detta är inte en brist på körning igen av samma anledning. Håller du inte med om att det största hindret är att få en chans? Det är sant och inte sant.

Det största hindret är att göra en möjlighet.

Först måste du få förtroendet för personen framför dig. Att en person framför dig måste tro att du kan kontrollera ditt arbetsfält så effektivt att han / hon kan få genom att skapa sin vision.

Om du redan arbetar professionellt inom film kan du enkelt övertyga någon om att du kan kontrollera pokkerna inom ditt expertområde. Men om du vill uppgradera, vad vet du om din avdelnings relation till alla andra aspekter av filmproduktion? Du måste kunna övertyga andra om att du förstår den gemensamma nämnaren för all filmskapande. Det förnekar inget att du måste ha en kreativ böjelse i filmproduktionen. Men låt oss ligga på bordet – KÖRKRAFTEN FÖR PROKTIONSFILMEN ÄR PENGAR!

När vi som arbetande besättning började arbeta med filmproduktion böjde vår kreativa böjelse sig verkligen av den mängd pengar som var tillgängliga för oss. Vi vill få den bästa produkten vi kan få ut av varje Buck. Gillar det eller inte, din prestanda inom filmproduktion mäts, till viss del, av hur väl du kontrollerar pengar.

Vill du få en uppgradering? Lär dig sedan deras språk som är “direkta pengar”. För tankesätt är det det enda sättet att tas på allvar.

Det här är affären – du måste visa dem med attityd att du kommer att ge dem en kontrollerad miljö från vilken de kan skapa sin vision. Det enda sättet jag vet att göra det är att överföra till ‘Director of money’. Från denna position kan du bli en producent, producent-för-hyra, avdelningschef, UPM, etc.

Låt oss låtsas för ett ögonblick att du har träffat en het ny producent, regissör, skådespelare eller verkställande producent etc. med ett manus. Vem du än träffar kommer de att vara mycket angelägna om att prata med dig om det. Efter den första 1/2 timmen eller mindre, hur delar du dig in i deras Line Producer, Producer eller UPM?

Du får idén. Du måste känna till “Lingo” -budgeten och du måste förstå att de som nekas nummer måste riktas. Du kommer också att behöva inspirera förtroende för finansiärerna, eller Bonding Company, att du vet vad veckans finansiella kontokort handlar om (det vill säga den universella standardkostnaden för varje vecka).

De flesta frågor, med lite fantasi, kan också gälla alla som vill uppgradera till en avdelningschef. En produktionschef kommer att blåsa helt bort!